måndag 2 april 2012

Vit som ett lakan

Den här tiden på året tycker jag alltid att vinterns blekhet känns av extra mycket! Solen skiner (förhoppningsvis) och lusten att klä sig i tunnare och ljusare kläder är påtaglig! Men ingenting känns riktigt snyggt då kroppen är vit som ett lakan! Jag är därför ett stort fan av brun utan sol-produkter, och tycker att de genast får en att känna sig lite fräschare och snyggare! Jag använder också brun utan sol på sommaren och använder alltid solkräm! Jag tycker brun utan sol är ett säkert och enkelt sätt att bättra på brännan, utan att vara rädd för hudcancer!

Min favorit (och den enda jag använt de senaste åren) kommer från L'Oréal och heter Sublime Bronze Self-Tanning Gel. Tidigare försökte jag mig på att använda bodylotion som innehåller brun utan sol, till exempel Doves Summer Glow, men jag tycker det är svårt att få ett bra resultat med sådana produkter. På min hud blir färgen bara fläckig och ojämn och det är svårt att få en märkbar effekt. Därför föredrar jag att använda ordentliga brun utan sol-krämer. L'Oréals Sublime Bronze gillar jag för att den har en gelkonsistens som snabbt sugs in i huden, den luktar inte så illa som vissa andra produkter gör, den ger en bra och naturlig färg, den färgar inte av sig mycket på kläder/lakan, den är dryg och den är prisvärd.

Mina tips för att få ett bra resultat med brun utan sol:
  • Om du hinner/orkar, skrubba huden med en peelingkräm eller en borste. Det gör att färgen blir jämnare och sitter längre.
  • Smörj först in dig med brun utan sol, gnid in ordentligt och låt det torka lite. Smörj sedan in dig med en bra bodylotion som lätt går in i huden (jag brukar använda Biotherms Lait Corporel). Gnid ordentlig och i många omgångar så att resultatet ska bli jämnare, speciellt på ställen som underarmar och vader. Fuktighetskrämen tycker jag är mycket viktig för att resultatet ska bli så bra som möjligt!
  • Smörj också in händerna, men tvätta handflatorna och fingrarna (var noga med mellanrummet mellan fingrarna) efteråt. Jag brukar ibland gnida ovansidan av händerna mot armarna och sedan mot varandra, så att de inte ska bli helt vita. 
  • Smörj in dig på kvällen och låt färgen sugas in innan du lägger dig så att det inte färgar på  lakanen. Om du gör som jag och duschar på morgonen blir du också av med eventuell lukt. 
Slutligen kan det ju vara bra att poängtera att det är mycket individuellt vilka brun utan sol-krämer och -färger som passar en själv, så man måste tyvärr pröva sig fram! Men det är värt det, tycker jag! 

L'Oréal Sublime Bronze kostar kring 16 euro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar