måndag 22 oktober 2012

Dagens påminnelse

I går tog jag fram mina vinterstövlar och putsade upp dem så att de är klara för användning då de behövs. För flera år sedan jobbade jag som försäljare i en skobutik och då lärde jag mig hur otroligt viktigt det är att man sköter om sina läderskor, speciellt här i vårt klimat med regn, snö och salt.

För det första, och det här är något som inte alla känner till, måste läderskor vila mellan användningsgångerna. Så här skriver Herrskobloggen:
"Rotera skor – låt dina skor vila minst 24 h efter att du burit dem en hel dag, detta är det absolut enklaste och viktigast tipset. Detta ger lädret en chans att återhämta sig och torkar ur fukt. Bär du samma skor dag ut och dag in, riskerar de att ruttna inifrån, speciellt i vårt fuktiga klimat. Det spelar ingen roll hur god kvalitet de är av, inom något år eller två kommer din dyra sko att falla i bitar om du inte följer detta råd. Mitt tips är att ha minst 4-5 par kvalitetsskor att rotera mellan."
Detta stämmer verkligen. Man kan förstöra ett par läderskor mycket snabbt om man inte låter dem vila mellan varven. Jag har två par högskaftade vinterstövlar, ett par svarta och ett par bruna, och jag strävar efter att varje dag växla mellan dessa två. Om det är riktigt blött ute så lönar det sig naturligtvis att hellre använda gummistövlar eller skor gjorda av konstläder för att undvika att lädret blir dåligt. Men kom ihåg att aldrig torka läderskor i torkskåp eller vid ett batteri, det är döden för lädret. 

För det andra är skovårdsprodukter mycket viktigt. När jag jobbade som skoförsäljare märkte jag att väldigt många kunder inte kände till vilka produkter de egentligen behöver och vad de ska användas till. Så här skriver skoputs.se: 

Skoputs
Skinnskor - putsa de nya skorna innan du börjar använda dem, eftersom de bara är glansputsade i fabriken. Rengör använda skor innan du putsar. Smörj in skon med färgad eller ofärgad skokräm och putsa blank med mjuk trasa eller skoborste. Skokrämen håller också skon mjuk. Skor av mocka eller nubuck putsas inte med skokräm, utan borstas bara av.
Syntetskor - torka bara av med mjuk trasa.
Impregnering
Skinnskor
- impregnera dina uteskor (även klacken och sulan och särskilt sulkanten) innan du börjar använda dem och därefter med jämna mellanrum. Då skyddar du dem mot väta och saltfläckar. Grova skor och kängor smörjs in med en specialkräm. Rengör och putsa skorna noga innan du impregnerar och smörjer in.
Jag använder alltid ordentlig skokräm (se bild nedan) och har svart, mörkbrun och ofärgad (glöm snabblösningarna i tub med färdig svamp, de ger egentligen bara färg och glans, men vårdar inte skorna på samma sätt som hederlig skokräm). Skokrämen tillför fett och mjukar upp lädret, och gör samtidigt skorna mycket snyggare i och med att de får färgen och glansen tillbaka.Jag applicerar krämen med en mjuk trasa och borstar dem sedan blanka med samma trasa. Slutligen sprayar jag skorna med en impregneringsspray (se bild nedan) som, precis som det står ovan, skyddar mot fukt, smuts och salt. Upprepa denna procedur så fort skorna ser matta och slitna ut, och i fall det är mycket snösörja med väta och salt på gatorna. Jag brukar putsa mina skor ungefär varannan vecka, ibland också oftare beroende på vädret.

Gör dina skor en tjänst och satsa på att sköta om dem. Det är slöseri med pengar att köpa ordentliga skor i läder och sedan inte sköta om dem. När skoförsäljarna rekommenderar att du ska köpa en spray och en kräm till dina nya skor är det inte bara ett försäljningstrick, det hjälper dig också att ha kvar dina snygga skor längre. På riktigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar