tisdag 9 oktober 2012

Recension: Diorshow Iconic vs. L'Oréal Mega Volume Collagene 24 H

För tillfället har jag två mascaror som jag använder parallellt, Diors Diorshow Iconic och L'Oréals Mega Vollume Collagene 24 H. Dior variant beskrivs så här på Kicks webbsida:

"Mascara med separerande och extremt böjande effekt. Separerar fransarna som en solfjäder. Specialgjord borste i elastomer för en unik effekt vid applicering."
L'Oréals variant i sin tur beskrivs så här:
"Smidig volymmascara som gör dina fransar fylligare och extra svarta. Mascaran har en hållbarhet på 24 timmar."
Effekt: Till att börja med kan jag konstatera att jag verkligen gillar resultatet av båda mascarorna. Med Diorshow Iconic kan man bygga på lagren och få en intensiv, svart effekt, men man kan också få naturliga och separerade fransar med bara ett lager. Man får lite se upp med spindelbenseffekten om man låter den torka för mycket mellan de olika lagren. Att mascaran i sig skulle böja ögonfransarna har jag inte märkt av, men det stämmer att borsten lätt separerar fransarna.

Med L'Oréals Mega Volume Collagene kan man också skapa en mycket intensiv och svart effekt, och det är lätt att få mycket volym på fransarna utan att de klumpar ihop sig. Den är också smidig och glider lätt över fransarna. Jag upplever att man får fransarna att bli lite längre med Diors variant än med L'Oréals.

Hållbarhet: När det kommer till hållbarhet sitter Diorshow Iconic som berget. Den smular sig inte överhuvudtaget under dagen och mina fransar ser likadana ut sent på kvällen som de gör på morgonen då jag just applicerat mascaran. L'Oréals variant smular sig betydligt mycket mera och ibland märker jag att jag har små svarta fläckar under ögonen på eftermiddag. Den har inte alls en dålig hållbarhet, men den sitter inte lika bra som Diors.

Rengöring: Mitt största problem med Diorshow Iconic är att den är så fruktansvärt svår att få bort. Jag har testat med två olika removers (från L'Oréal och Lumene) som ska ta bort vattenfast mascara, men det är som den ändå inte helt skulle lossna och det tar ganska länge att putsa bort den. L'Oréals Mega Volume Collagene i sin tur lossnar lätt med vanligt vatten och en vanlig ansiktstvätt, vilket är en stor fördel till exempel om man varit och tränat och tar en snabb dusch efteråt.

Utseende: När det gäller själva förpackningen är ju Diorshow Extase betydligt mycket lyxigare och snyggare än L'Oréals variant. Tuben känns som den skulle vara gjord av metall, den är silverfärgad och täckt med små Diorlogotyper. L'Oréals variant kommer i en ganska vanlig, svart plastförpackning och känns inte alls speciell.

Pris: Prisskillnaden mellan dessa två är stor. Dior Iconic är dubbelt så dyr som L'Oréals variant om man köper dem till exempel på Kicks. Diorshow Iconic kostar över 30 euro, medan L'Oréals brukar ligga kring 16 euro.

Slutsats: Jag föredrar slutresultatet som Diorshow Iconic ger. Den har också en betydligt bättre hållbarhet än L'Oréals Mega Volume Collagene. Men med tanke på den stora prisskillnaden och problemet med att få bort Diorshow Iconic så skulle jag kanske köpa L'Oréals Mega Volume Collagene i stället, om jag inte hittar ett sätt att enkelt och snabbt få bort Diorshow Iconic. Har man en chans att köpa den till tax free-pris är det ju också en mycket bättre deal.



2 kommentarer:

  1. Jag har nu börjat använda Kanebo 38 igen och den är också jättejobbig att tvätta bort (fastän det muka ska vara jättelätt), men det som funkar bäst är Niveas sminkborttagningsmedel. Har du testat det? http://www.nivea.fi/Products/Face-Care/Essentials-all-Skin-Types/Gentle-Waterproof-Eye-Make-up-Remover

    SvaraRadera
  2. Aha! Det låter ju bra! Har testat det nångång för lääängesen, men det är kanske dags igen! Det är så synd, för jag älskar den där mascaran annars! Tack för tipset!

    SvaraRadera