torsdag 5 januari 2012

Tips för att shoppa på rea

Reornas tid är nu. De låga priserna lockar till inköp som i efterhand kan kännas totalt onödiga. Jag har därför ställt upp regler och tips för mig själv som jag strävar efter att följa:

1. Köp inte sådant som du inte skulle köpa om det inte var nedsatt pris. Det vill säga: köp inte bara för att det är billigt. Tänk igenom vad du tänker köpa innan du står vid kassan.

2. Köp klassiska kvalitetskläder, undvik topparna för fem euro på H&M. De gånger jag har rensat min garderob har jag mycket sällan sparat de billiga topparna. Satsa alltså på färre plagg till ett lite dyrare pris, det brukar vara de som man håller kvar.

3. På rea brukar jag satsa på till exempel ytterkläder, skor, koftor av god kvalitet, skjortor och festklänningar. Det är den typens plagg som kan vara nedsatta kraftigt per säsong, men som duger perfekt följande vinter eller sommar. Ett exempel är de här skorna från Sorel som jag hittade på rea förra veckan.

4. Köp underkläder på rea! Det är det absolut vettigaste att göra, till exempel Lindex och H&M säljer ut stora delar av höstens modeller på vinterreorna för inga pengar, jag brukar alltid fylla på förråden då.

5. Satsa på enfärgade eller stilrena reafynd som går att kombinera med andra klädesplagg. Jag har många konstiga blusar och sommarklänningar i min garderob som jag köpt endast för att de är billiga och nästan aldrig sedan använt.

6. Fynda också kosmetika typ ansiktskrämer, kroppskrämer och läppglans. Jag gillar att botanisera i varuhusens fyndkorgar, härom dagen hittade jag ett mycket fint rosa läppglans från YSL som var nedsatt med 50 procent. Ett annat tips är att köpa olika bronzingprodukter, typ solpuder, på vintern och hösten inför kommande sommartider. Jag hittade härom dagen till exempel ett mineralsolpuder från Lancôme som också var nedsatt med 50 procent. Utmärkta fynd alltså!

Det finns säkert många andra kloka tips, men det här är ungefär de som jag brukar försöka följa. Har ni andra råd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar